FreeTextSearch
 
search View English language version of this page
 
 
 

To minutters daglig elastiktræning gi’r færre smerter i nakke og skuldre

10-03-2011
To minutters daglig træning med elastikker. Så lidt skal der til for at mindske smerterne i nakke og skuldre. Et problem som mange kan genkende fra deres arbejde. Det viser en undersøgelse, som forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har gennemført. Resultaterne er offentliggjort i tidsskriftet Pain.

Betydningen af kortvarig daglig styrketræning undersøgt

Seniorforsker Lars L. Andersen fra NFA siger om formålet med undersøgelsen:
”Vi ved, at smerter i nakke og skuldre øger risikoen for, at kontorfolk får langvarigt sygefravær. Vi ved også, at regelmæssig motion – og specielt styrketræning - er et effektivt middel mod smerter i nakke- og skuldermuskler. Men hvor effektiv er simple træningsformer som elastiktræning egentlig til at mindske smerter i fx nakke og skuldre, som er et problem for mange med mere stillesiddende arbejde? Og hvor lidt træning kan man nøjes med? Det ville vi gerne finde ud af”.

Næsten 200 personer deltog i undersøgelsen

174 kvinder og 24 mænd med minimum 30 timers ugentlig arbejdstid og tilbagevendende besvær i nakke og skuldre deltog i undersøgelsen. De gennemgik alle en klinisk skulder/nakkeundersøgelse og besvarede en række spørgsmål blandt andet om, hvor store smerter de havde i nakke og skuldre og hvor ofte. De fleste af dem blev bedt om at styrketræne hhv. 2 eller 12 minutter dagligt fem dage om ugen med en træningselastik, mens en tredjedel af deltagerne fik generel information om sundhed.

Elastiktræning mindskede smerte i nakke og skuldre

Resultaterne viser, at daglig elastiktræning er effektivt til at mindske smerter i nakke og skuldre. Lars L. Andersen uddyber:
”Deltagerne fik færre smerter i nakke og skuldre ved at træne dagligt med elastik. To og tolv minutters daglig træning gav omtrent samme effekt. På en skala fra 0-10 vurderede de i gennemsnit, at deres smerter i nakke og skuldre var faldet med 1,9 point ved tolv minutters daglig træning og 1,4 point ved to minutters daglig træning. Så selv to minutters daglig træning batter”.

Nakkeskuldersmerte udbredt i befolkningen

Mellem 30 og 50 procent af alle voksne danskere har haft smerter i nakke- og skuldermusklerne inden for det seneste år. Blandt personer, som arbejder meget med computer, har over halvdelen haft nakkeskuldersmerter inden for det seneste år. For nogle fører det til kroniske smerter i nakken. Det er dokumenteret, at tidligere smerter forringer prognosen for spontant at blive smertefri. Derfor er det nødvendigt at behandle symptomerne inden de udvikler sig til kroniske smerter. 

Læs det engelske resumé af artiklen ’Effectiveness of small daily amounts of progressive resistance training for frequent neck/shoulder pain: Randomised controlled trial’ og find referencen.

Se listen over andre videnskabelige artikler af forskere fra NFA.

Yderligere oplysninger

Seniorforsker Lars L. Andersen, NFA, tlf. 3916 5319, lla@arbejdsmiljoforskning.dk

Læs mere

Nakke-skuldersmerter kan give langvarigt sygefravær

Godt arbejdsmiljø får flere til at træne på jobbet 

Se en demonstration af fire effektive skulder/nakkeøvelser med træningselastik

 

Kontakt: Lars L. Andersen
 
Nyheder om møder og forelæsninger

Alle offentlige møder og forelæsninger annonceres i vores almindelige nyhedsstrøm.

Se en oversigt over de seneste annonceringer og omtaler af offentlige møder og forelæsninger

 
 
 

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø | Lersø Parkallé 105 | DK-2100 København Ø |

Tlf 39 16 52 00 | fax 39 16 52 01 | e-mail: nfa@arbejdsmiljoforskning.dk | CVR: 15413700 | EAN: 5798000399518

Vis desktop version
|WEBSITET ANVENDER COOKIES TIL AT HUSKE DIG OG DINE INDSTILLINGER.| Læs mere her