FreeTextSearch
 
search View English language version of this page
 
 
 

Dårlig akustik i klasseværelset påvirker læreres ønske om at blive i jobbet

18-11-2013
Lærere, der arbejdede i klasseværelser med lang efterklangstid og dermed dårlig akustik, opfatter det sociale klima i klassen som mere konkurrencepræget, konfliktfyldt og mindre afslappende og komfortabelt end lærere, der underviser i lokaler med moderat eller kort efterklangstid. De er også mere i tvivl om de vil blive i jobbet eller ej de næste tre år, end de øvrige lærere. Det viser resultater af en undersøgelse om støj og stress blandt 107 lærere på ti københavnske skoler.

Sociale relationer i skolemiljøer påvirkes af akustik

Lærer underviser skoleklasse

Baggrundstøj og dårlig akustik i et klasseværelse kan forstyrre kommunikationen og de kognitive processer i hjernen, som foregår, når vi fx skal koncentrere os, tænke og løse opgaver. Det kan påvirke det sociale klima negativt. Noget af det nyeste forskning i skolemiljøer har vist, at sociale relationer mellem elever og lærere beskrives mere negativt i rum med lange efterklangtider.

Efterklangstiden – hvad er det?

Efterklangstiden giver oplysninger om akustikken i et lokale. Efterklangstiden er den tid, det tager fra en lydkilde (fx et klap) stoppes, til lydniveauet er faldet med 60 decibel.

Undersøgelsens formål

Formålet med undersøgelsen var at finde ud af, om efterklangstid og hørelse var forbundet med skolelæreres opfattelse af det sociale klima på arbejdspladsen og deres intentioner om at blive på jobbet.

Resultater: Lærere i lokaler med lang efterklangtid var mere i tvivl om de ville blive i jobbet

Forskerne undersøgte 107 skolelærere fra ti skoler, der arbejdede i klasseværelser klassificeret af akustiske eksperter som klasseværelser med kort, mellem og lange efterklangstider.

  • Lærere, der arbejdede i klasseværelser med lang efterklangstid, opfattede det sociale klima i klassen som mere konkurrencepræget, konfliktfyldt og mindre afslappede og komfortabel end lærerne, der arbejdede i lokaler med moderat eller kort efterklangtid. 
  • Lærere, der arbejdede i lokaler med lang efterklangtid, var mere i tvivl om de ville blive i jobbet end lærere, som arbejdede i lokaler med moderat eller kort efterklangtid.
  • Resultaterne tyder på, at selv de lærere, som generelt var tilfredse med deres arbejde, kunne få et bedre arbejdsmiljø, hvis akustikken i lokalet blev forbedret.
  • Resultaternes mulige betydning for klasseværelserne praktiske indretning skal evalueres i lyset af kommende undersøgelser.

Læs den videnskabelige artikel

Persson R, Kristiansen J,  Lund SP, Shibuya H and Nielsen PM. Classroom Acoustics and Hearing Ability as Determinants for Perceived Social Climate and Intentions to Stay at Work. Noise & Health 2013; 15: 446-53

Fakta og om øvrige resultater af forskningsprojektet ’Støj og mental træthed blandt skolelærere’

Projektet kaldes populært for Skolestøj1.

Yderligere oplysninger

Seniorforsker og projektleder Jesper Kristiansen, NFA.

Kontakt: Jesper Kristiansen
 
Nyheder om møder og forelæsninger

Alle offentlige møder og forelæsninger annonceres i vores almindelige nyhedsstrøm.

Se en oversigt over de seneste annonceringer og omtaler af offentlige møder og forelæsninger

 
 
 

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø | Lersø Parkallé 105 | DK-2100 København Ø |

Tlf 39 16 52 00 | fax 39 16 52 01 | e-mail: nfa@arbejdsmiljoforskning.dk | CVR: 15413700 | EAN: 5798000399518

Vis desktop version
|WEBSITET ANVENDER COOKIES TIL AT HUSKE DIG OG DINE INDSTILLINGER.| Læs mere her