FreeTextSearch
 
search View English language version of this page
 
 
 

Specifik styrketræning en til to gange om ugen på arbejdspladsen nedsætter smerter i nakken

18-06-2013
Simple styrketræningsøvelser med håndvægte nedsatte graden af nakkesmerter med 70 procent hos kvindelige laboranter efter tyve ugers træning på arbejdspladsen. Ved undersøgelsens start havde gruppen moderate til stærke smerter i nakke-skulderregionen. En til to træningsgange om ugen i tyve uger – eller omkring 30 træningsgange – var tilstrækkeligt til at lindre smerterne.

Hvilken sammenhæng er der mellem træning og smertelindring?

Effekten af fysisk træning har en virkning på muskel- og skeletbesvær. Det viser resultater af et stigende antal studier indenfor de sidste ti år. Formålet med dette studie var at evaluere, hvor få gange om ugen man kan nøjes med at træne for at opnå en effekt.

Utrænede kvindelige laboranter med nakkesmerter

118 utrænede kvindelige laboranter, som i gennemsnit var 43 år, vejede ca. 70 kg, havde et BMI (Body Mass Index) på 25 og havde nakkesmerter blev udtaget fra et større studie. De blev tilfældigt inddelt i to grupper på arbejdspladsen:

  • en træningsgruppe, som i arbejdstiden trænede deres nakke-skulderbesvær i løbet af 20 uger 
  • en kontrolgruppe, som ikke trænede i arbejdstiden.

Deltagerne fra træningsgruppen blev efterfølgende analyseret i tre grupper, alt efter om de havde trænet 0-1 træningsgang pr. uge, 1-2 træningsgang pr. uge eller 2-3 træningsgange pr. uge.

Hvad omfattede træningen på arbejdspladsen?

Den specifikke styrketræning foregik i arbejdstiden, maksimalt tre gange tyve minutter om ugen. I halvdelen af træningen fik deltagerne hjælp af en instruktør. Træningen omfattede fire intense øvelser for nakke- og skuldermusklerne og en enkelt øvelse for underarmene, som blev gentaget mellem otte og tyve gange.

Se træningsøvelserne i tidsskriftet BMC Musculosketeton Disorder.

Resultater

  • Deltagere, der trænede enten 1-2 gange eller 2-3 gange om ugen i arbejdstiden, oplevede en bedre smertelindring end deltagere, som trænede 0-1 gang om ugen og end kontrolgruppen.
  • Deltagere, der trænede 1-2 og 2-3 gange om ugen i arbejdstiden, oplevede, at smerten blev formindsket med 70 procent fra undersøgelsens start og til den opfølgende undersøgelse efter tyve uger.

Konklusion

For kvindelige laboranter med nakkesmerter ser det ud til, at specifik styrketræning af 1-2 træningsgange pr. uge i 20 uger i arbejdstiden er tilstrækkeligt til at opnå en god smertelindring.

Læs om projektet bag resultaterne.

Virksomhedstilpasset intervention med intelligent motion mod smerter i nakke-skulderregionen - VIMS.

Find den videnskabelige artikel

Andersen CH, Andersen LL et al. Dose-response for strengthening exercise for treatment of severe neck pain in women.Journal of Strength and Conditioning ResearchJournal of Strength and Conditioning Research. Publish Ahead of Print. DOI: 10.1519/JSC.ObO13e31828fl2c6.

Yderligere oplysninger

Professor Lars L. Andersen, NFA.

Find mere materiale om træning af muskler og led hos Videncenter for Arbejdsmiljø

Se kampagnesitet Job&Krop.

Kontakt: Lars L. Andersen
 
Nyheder om møder og forelæsninger

Alle offentlige møder og forelæsninger annonceres i vores almindelige nyhedsstrøm.

Se en oversigt over de seneste annonceringer og omtaler af offentlige møder og forelæsninger

 
 
 

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø | Lersø Parkallé 105 | DK-2100 København Ø |

Tlf 39 16 52 00 | fax 39 16 52 01 | e-mail: nfa@arbejdsmiljoforskning.dk | CVR: 15413700 | EAN: 5798000399518

Vis desktop version
|WEBSITET ANVENDER COOKIES TIL AT HUSKE DIG OG DINE INDSTILLINGER.| Læs mere her