FreeTextSearch
 
search View English language version of this page
 
 
 

Ny guide og fem kortfilm kan hjælpe medarbejdere i ældreplejen med at analysere deres arbejdsmiljø

18-12-2014
Medarbejdere i ældreplejen med direkte borgerkontakt kan med en ny guide og fem kortfilm på egen hånd lave en analyse af deres arbejdsmiljø. Analysen vil synliggøre faktorer i arbejdet, der giver udfordringer eller skaber arbejdsglæde og dermed sætte gang i en diskussion af deres arbejdsmiljø.

Medarbejder i ældreplejen

Foto: Anne-Mette Holm.

Instrument til at observere og forbedre arbejdsmiljøet

Stress eller trivsel på arbejdspladsen?  De fleste eksisterende metoder til at undersøge psykiske stressfaktorer er baseret på interviews og spørgeskemaer. Indtil nu har undersøgelserne derfor primært afdækket medarbejdernes umiddelbare opfattelser af arbejdspladsens psykiske arbejdsmiljø.

Guide til analyse og forbedring af arbejdsmiljøet

Med en ny guide i hånden kan medarbejdere i ældreplejen med direkte borgerkontakt nu selv observere, identificere og analysere deres arbejdsmiljø. Herigennem kan de pege på konkrete udfordringer i arbejdsmiljøet og i fællesskab diskutere om noget kan gøres anderledes. Den nye guide til analyse og forbedring af arbejdsmiljøet for medarbejdere med direkte borgerkontakt er i to dele, som hver omfatter seks faser.

  • Del 1 i guiden omhandler barrierer i arbejdet.
  • Del 2 i guiden omhandler følelsesmæssige arbejdskrav.

Seks faser guider medarbejderne trin for trin

Ved at følge guiden trin for trin gennem seks faser i del 1 og del 2 bliver medarbejderne selv i stand til dels at identificere og vurdere barrierer i arbejdet og dels at udpege og analysere de følelsesmæssige krav, som kan skabe glæde eller give udfordringer i arbejdet. Guiden kommer også med forslag til, hvordan medarbejderne kan arbejde videre med resultaterne af deres analyse af arbejdsmiljøet.

  • Barrierer i arbejdet er forstyrrelser eller forhindringer i arbejdet, fx at blive forstyrret af kollegaer eller beboere eller mangle redskaber under plejen. Barrierer medfører, at man skal arbejde hårdere eller mere koncentreret end nødvendigt.
  • Følelsesmæssige arbejdskrav er situationer, hvor medarbejderne enten socialiserer og laver positive aktiviteter med de ældre, eller hvor de skal håndtere beboernes, pårørendes eller egne negative følelser.

Materialet omfatter

  • en guide, der trin for trin forklarer fremgangsmåden i ord,
  • fem kortfilm, der ved små eksempler viser, hvordan den systematiske observation af arbejdsmiljøet kan foregå i praksis på et plejehjem,
  • en hjemmeside med information om og direkte links til materialet.

Følelsesmæssige krav i arbejdet er mere usynlige end barrierer

Mens forhindringer og forstyrrelser i arbejdsdagen er relativt lette at få øje på, kniber det ofte mere med de følelsesmæssige krav, som medarbejdere i ældreplejen skal håndtere til daglig.

”Følelsesmæssige krav i arbejdet er både positive og negative, men de er ofte usynlige i en hektisk hverdag med mange praktiske og sygeplejefaglige opgaver. Derfor kan denne guide hjælpe SOSU’erne til at genkende situationer med følelsesmæssige krav og guide dem til at evaluere og diskutere deres muligheder for at håndtere arbejdskravene på den bedst mulige måde”, siger ph.d- studerende Louise Meinertz Jakobsen, NFA, der har været med til at udvikle guiden.

”Guiden kan skabe et grundlag for at dokumentere de følelsesmæssige arbejdsopgaver, der på den måde bliver konkrete og synlige for medarbejderne”, uddyber hun. 

Fakta om projektet

  • Metoden er baseret på en videnskabelig observationsprocedure, der er udviklet i forskningsprojektet ’Psykisk Helbred og Velbefindende i Omsorgsarbejdet’ (PIO) ved NFA.
  • Projektet bag guide og kortfilm drejer sig om at undersøge, hvordan psykiske faktorer i arbejdsmiljøet hænger sammen med mentalt helbred hos medarbejdere ansat på plejehjem.
  • Forskerne bag forskningsprojektet er Louise Meinertz Jakobsen og Anette Fauerskov Bruus Jørgensen, tidligere videnskabelig assistent på NFA. Sidstnævnte har udviklet guiden i samarbejde med plejehjem og lavet de fem kortfilm til illustration af metoden.
  • De fem kortfilm er produceret af journalist Anne-Mette Holm, NFA.

Find guiden, de fem kortfilm og hjemmesiden

Læs mere om forskningsprojektet PIO

Projektet 'Psykisk helbred og velbefindende i omsorgsarbejdet - PIO.

Yderligere oplysninger

Ph.d.-studerende Louise Meinertz Jakobsen, NFA.

Kontakt: NFA's webredaktion
 
Nyheder om møder og forelæsninger

Alle offentlige møder og forelæsninger annonceres i vores almindelige nyhedsstrøm.

Se en oversigt over de seneste annonceringer og omtaler af offentlige møder og forelæsninger

 
 
 

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø | Lersø Parkallé 105 | DK-2100 København Ø |

Tlf 39 16 52 00 | fax 39 16 52 01 | e-mail: nfa@arbejdsmiljoforskning.dk | CVR: 15413700 | EAN: 5798000399518

Vis desktop version
|WEBSITET ANVENDER COOKIES TIL AT HUSKE DIG OG DINE INDSTILLINGER.| Læs mere her